Spannmål och mejerier

För vissa räcker det med att "bara" rensa upp kosten. Äta mindre skit, fokusera på mer kvalité och minska kvantiten för andra räcker inte detta. Det kan behövas tester för att analysera hur du metaboliserar fett, kolhydrater och protein, vad är du känslig mot o.s.v. Har man inte den möjligheten och du känner att det räckr inte med att minska på kolhydrater, äta mer kolhydrater från grönsaker, bra protein och naturliga fetter kan du testa att grotta ner dig i de två gråzonerna (gluten och mejerier). 

Spannmål - gluten 
All typ av spannmål ingår inte i clean eating egentligen eftersom de kom in i vår kost när vi blev lantbrukare och det var väldigt sent under vår utveckling. Och definitivt inte alla söndermalade sädeslag. Många fixar hela korn bättre. För ca 4000 år sedan började vi tillföra gluten i vår kost här i Norden. Detta gör att det är relativt nytt för våra kroppar då vår genuppsättning enbart har ändrats ca 0,02 procent. Gluten är ett växtprotein som kan skapa stora problem i vår kropp. Du kan få förändringar på tunntarmen vilket innebär att kroppen försvar slår på. Tarmens vägg blir sämre och sämre på att ta upp näring och ytan förändras. Till slut kan för stora delar läcka ut ur tarmen och in i kroppen. Tarmens uppgift är att ta upp närig och bara släppa in rätt storlek av näringsämnena i kroppen. 
Många vet inte om att de reagerar på gluten. Ett vanligt tecken är trötthet och en uppgivenhet. Du kan även uppleva samma symtom som vid en depression. Skrämmande nog är symtomen hos barn som reagerar på gluten ofta humörförändringar, irritation och trötthet samt att de får magknip, diarré eller förstoppning. 
Det behöver naturligtvis inte gå så långt eller så illa. Många reagerar bara på gluten genom att mag- och tarmsystemet inte fungerar. Magont, svullen, IBS med mera och vissa reagerar inte påtagligt. 
Gluten är också sammankopplat med autoimmuna sjukdomar. Med autoimmuna sjukdomar menar man när kroppens försvar går till angrepp mot sig själv. Några vanliga autoimmuna sjukdomar är diabetes typ 1, reumatiska sjukdomar, psoriasis och Crohns sjukdom. Även astma och allergier är sammankopplade till gluten. 
Ingen människa kan bryta ner gluten i kroppen. Läckande tarm är när bindningarna mellan cellerna som finns på insidan av tarmen börjar släppa igenom osmälta matpartiklar (makromolekyler). Där din svagaste länk sedan är kommer besvären att yttra sig, det kan vara IBS, eksem, leverskador, alzheimer, ADHD, högt BT, allergi, astma m.m.) och för varje person som är diagnostiserad med celiaki finns 7-8 andra som har symtom som inte är relaterade till just magen, därför är gluten så lurigt! Vid läckande tarm finns det onedbruten mat som cirkulerar. I blodet ska det finnas nedbruten mat. Om tarmen börjar läcka och det helt plötsligt finns en bit grönsak eller kött i blodet som inte är totalt nedbruten kommer immunförsvaret att börja attackera den främmande partikeln vilket i sin tur kommer resultera i inflammation och kan leda till matkänslighet och slutligen autoimmuna sjukdomar. Antikroppar finns sedan kvar i kroppen 3-6 månader efter det att du ätit gluten sist, därför KAN det te lång tid att få den önskade effekten av en glutenfri kost men de flesta (oavsett besvär eller inte) mår så mycket bättre (även om de tror att de inte mår dåligt) av en glutenfri kost så därför uppmanar jag dig att testa en kost utan gluten då det finns mycket att vinna och en bonus är att när du tar bort eller skär ner på gluten.  Våra kroppar har inte utvecklats för att klara av den mängd gluten som idag finns i våra sädesslag.  

Mejerier är en gråzon som man får testa sig fram med. Problemet för vissa är kaseinet det vill säga mjölkproteinet som går in och antar en morfinliknande roll (lugnande, beroendeskapande) samt höjer nivåerna av IGF-1 (tillväxthormon, cancer, inflammation). Smör däremot är undantaget och innehåller minimal mängd mjölkprotein men däremot rikligt med mjölkfett som är riktigt bra ur hälsosynpunkt. Mjölkfett är fantastiskt för förbränningen och bra för cellmembranen. Det innehåller även mycket vitamin K2 (hjärta, kärl) smörsyra (tarmfloran), D-vitamin, E-vitamin, A-vitamin, CLA (anti-cancerogent) samt är antiviralt. Vissa får magproblem, svårt att gå ner i vikt medan andra tycker mejerier är perfekta och enkla källor till protein och fett. Så här får man testa sig fram vart ens egen zon går och vad man mår bra av. Om du tål mejerier, välj då alltid fullfeta och så oprocessade du kan. Det betyder till exempel visgrädde 40 procent, ohomogenisread mjölk med högsta fettprocenten. Filmjölk, som är syrad mjölk är för många en bra källa till probiotika. 

Vissa kan äta valfritt av bra kolhydratkällor medan andra behöver välja sina kolhydratkällor med omsorg. Vissa behöver äta en strikt antiinflammatorisk kost och vissa mindre strikt. Viss behöver begränsa sin kost under en period för att sedan kunna äta det efter man har läkt tarmen och tål då mindre doser av det man Som du förstår måste du börja lyssna inåt och bli medveten om vad DU mår bra av, din kropp!  

Idag är samhället och våra livsstila uppbyggda med många utmaningar så sträva efter 80 procent ren mat och 20 procent som kanske inte behöver vara lika strikt men det bör fortfarande vara livsmedel som du valt medvetet men kan falla utanför ramarna vad som anses ren mat alternativt att portionen råkar bli lite större vid något tillfälle än du normalt sett äter så länge din kropp reagerar på ett sådant sätt som funkar för dig.
 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Etikettmoln