Regnbågens alla färger

De flesta av oss har nog fått höra att man behöver variera sin kost. I mina öron är det en sanning med modifikation. Vi kan äta samm "rätt" men äter olika grönsaker till eller ena veckan äter jag fisk till och andra animaliskt gräsbetat kött så är det variation för mig. Viktigast är dock att vi får i oss varierat med färger!
Genom att variera färgen på dina grönsaker och rotfrukter kan du snabbt optimera din hälsa. Försök att blanda minst tre olika färger vid varje måltid och försök att få i dig minst fem olika livsmedel per dag.
 
Röd:Tomat, paprika, körsbär, chili, tranbär, hallon, jordgubbar, granatäpple, rädisa, vinbär, rabarber, blodgrape, blodapelsin, vattenmelon, lingon.
 
Gul/orange:Majs, apelsin, paprika, hjortron, morot, melon, ananas, persika, persimon, physalis, pumpa, mango, aprikos, kålrot, grapefrukt, citron, papaya, passionsfrukt.
 
Grönt:Spenat, broccoli, grönkål, sallat, mangold, avokado, kronärtskocka, sparris, brysselkål, nässlor, savoykål, chili, paprika, ärter, kiwi, purjolök, lime, sockerärter, basilika, zucchini, päron, äpple, selleri, druvor, fänkål.
 
Blå/lila:Blåbär, björnbär, vinbär, druvor, rödkål, rödlök, plommon, aubergine, fikon, rödbeta.
 
Vit/brun:Palsternacka, lök, vitlök, potatis, jordärtskocka, banan, mörk choklad minst 70% kakaohalt (dock ingen grönsak men EN ruta bidrar till så mycket positivt per dag att det är till fördel), dadlar, russin, vitkål, kokosnöt, litchie, mangostan, rättika, persiljerot, svamp, blomkål.
 
Att blanda färgglada sallader och smoothies gör att du enkelt kommer upp i alla färger på en dag. Genom att handla hem och ha i bakhuvudet att färger är bra gör att du successivt kommer äta fler olikfärgade grönsaker och frukter.
 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Etikettmoln