Starta dagen tidigare

Känn morgonen, det är ett priviliegium att få vakna upp när solen går upp.  Vakna upp och vara exalterad. Känna att du äger dagen. En timme på morgnen är bara min. Jag ger mig och min kropp den presenten.

Klockan ringer 04.50, Här gör jag ett val, gå upp eller ligga kvar?! Har jag planerat att gå upp, går jag upp. 
Jag behöver inte gå upp förrän 05.50 för att göra morgonbestyren som att koka gröt till barnen, se till att väskorna är packade från kvällen innan, mata djur och rasta djur för att sedan väcka barnen. Jag har lärt känna mig själv så pass bra att jag vet vad min kropp mår bäst av och det är att gå upp och få en stund för mig själv. Träna innan jag går till jobbet. 

1. Vakna 15 min tiidgare än du brukar. Låt din kropp ta den tid den behöver för att vänja sig successivt med att gå upp lite tidigare. För att göra detta kanske du behöver lägga dig 15 min tiidgare kvällen innan, ytterligare 15 min osv.

2. Skippa sovmorgonen på helgen. För att bygga en vana, börja skapa samma rutiner på helgen som på vardagen. Behöver du komma ikapp med sömnen är det bättre att du lägger dig tidigare på kvällen. Du har säkert märkt att du vaknar mer eller mindre samma tid oavsett dag om du hade haft samma rutiner på vardagen som helgen.
 

Stephen Covey sa: ”Prioritera inte i ditt schema – schemalägg dina prioriteringar.”


3. Skapa dina rutiner utifrån att du får 7 h sömn. Rekommenderat är att sova mellan 7-9 timmar men det finns inget som säger vad som passar bästa för just dig, det måste du ta reda på själv. Men se alltid till att få minst 7 timmar varje natt för att hålla energinivån och produktiviteten uppe dagen efter.

4. If you snooze you loose finns ett uttryck som många är bekanta vid Gå upp direkt när ditt alarm ringer, det finns inga ursäkter. Att snooza kommer bara att göra dig mer trött och det blir svårare att gå upp överhuvudtaget. Bästa sättet att undvika att trycka på snooze-knappen är att lägga telefonen eller alarmklockan en bit bort från sängen. Vår dotter har en loftsäng och burkar säga att om vi tycker att hon har svårt att komma upp ur sängen har hennes kompisar det ännu svårare. Lösningen är att hon laddar sin mobil på skrivbordet och måste klättra ner för sängen för att stänga alarmet på morgonen. 

5. Hitta ditt varför till att vakna upp! Tänk ut redan kvällen innan varför du ska gå upp morgonen därpå. Varför ska du vakna? Vad gör dig exalterad och får dig att vilja hoppa upp ur sängen på morgonen? Hur kan du göra mornarna spännande? Om du vaknar och första tanken är ”jag hatar mitt liv”, eller ”jag MÅSTE gå till jobbet” kommer det att nästintill bli omöjligt att ändra dina sovvanor. När du har hittat ditt varför till att kliva ur sängen exalterad för dagen kommer hela processen att gå upp tidigare på morgonen att bli mycket enklare. Det är just detta jag menar med att gå upp för din skull. Du äger timmen innan du behöver göra saker!

 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Etikettmoln