2016 > 04

Viktnedgång och att gå ner i fettprocent är inte samma sak. Att förbruka kalorier och gå ner i vikt förtäljer inte VAD som gått förlorat i kroppen. I många fall är det muskelmassa och inte fett när du går ner i vikt om du äter efter "ät mindre - träna mer".Som jag var inne på igår, kalorier styr inte metabolismen utan hormoner. Att äta mindre och träna mer resulterar ofta i mer hunger. Du förstår ekvantionen, i slutändan resulterar det ofta i det motsatta. Du äter mer!

Varför tror du många personer som går in i klimakteriet får en förändrad kroppsform och många lägger på sig vikt? En av de stora kännetecknena vid menopausen är att vikten samlas kring mitten av kroppen. Även om du inte går upp i vikt känner du att allt samlas kring midjan/höfterna. När progresteron och östrongen minskar händer tre saker;
- insulinnivåerna ökar. Du behöver vara ännu mer noga på VAD du äter som höjer blodsockret. Med andra ord blir du mer insulinkänslig. 
- Kortisolnivåerna ökar. Det är ditt stresshormon. Progresteron och östrogen är dina anti-kortisolhormoner och du blir extra känslig mot stress. Vilka kvinnor blir främst sjukskrivna för utmattning?
- Ändring av dina dopamin, GABA och seratoninnivåer äger rum, Dessa hormoner påverkar ditt humör, sug och hunger. Troligtvis kommer du äta mer, känna dig mindre nöjs med digf själv o.s.v.

Förstår du hur svårt det är? Kroppen styr en i en riktning som kanske inte är till fördel för dig?
Tips:
- Ät de främsta kolhydraterna på kvällen., Hjälper dina seratoninnivåer som i sin tur hjälper melatoninet att du ska sova gott. Plocka bort potatis, pasta, ris och bröd.
- Kortisolet behöver stöttning genom styrketräning och lågintensiv konditionsträning.
- Mot suget? Ta en msk kokosolja i en kopp te eller gör en kopp varm choklad på mandelmjölk, 1 msk kokosolja och 2 msk raw kakao på kvällen lite efter kvällsmaten!

Jade Tata sa en klok sak, hur många kalorier har din sömn? din stress? Nej precis, det går ju inte att mäta utan sömnen påverkar våra hormoner i båda riktningarba liksom stress. 

- Tänk fettreducering inte viktreducering
- Ät inte mindre, ät smartare. det är ditt totala intag som spelar roll under dagen.
 

Läs hela inlägget »
Etiketter: kost, viktnedgång, hormoner'

Kalorier kontrollerar inte metabolismen utan det är hormoner som gör. Däremot räknas kalorier. Kalorier har väldigt lite inflytande över hunger, humör, viktnedgång och energi.
När du lägger mer fokus vid hormoner kommer du förstå att det är viktigare att äta mer av rätt saker än att äta mindre av något.
Hur ofta läggs det inte mer fokus på kalorier än kvalitén på maten? Omedvetet eller medvetet börjar du göra justeringar utifrån kalorier.

Vad gör en hälsosam kost lyckosam? Det finns inget magiskt recept för alla utan vi är metaboliskt olika. Det finns vissa principer. Att vissa är mer framgångsrika i sitt sätt att äta, det vill säga, har gott om energi, sover bra, håller/går ner till sin normalvikt och helt enkelt mår bra är för att de har lyckats matcha sin hormonella balans.

Läs hela inlägget »
Etiketter: kost

Varför märker vi ut ekologisk eller kravmärk mat? Liksom Fair trade? Borde det inte vara en självklarhet med obesprutad mat och schysta arbetsförhållanden?
Jag tycker att mindre fokus borde ligga på att märka ut ekologisk/kravodlade råvaror och istället sätta samma dödsskalle på besprutad mat som finns på cigarettpaketet. Precis som med rökning kommer det att finnas de som är villiga att ta riskerna.
En mindre del av vår lön går till mat jämfört med förr. Som en härlig åhörare på gårdagens föreläsning sa "Jag ser hälsosam mat som min livförsäkring". 
Idag är inte största problemet att vi inte kan livnära jordens befolkning utan att människor inte har råd att köpa mat. De som är hårdast drabbade är de som själva produkcerar mat, det vill säga småbönderna.

De metoder som används i det moderna konventionella industrijordbruket är inte uthålliga. Med hjälp av förädlade sorter, stora mängder konstgödsel och kemiska bekämpningsmedel har man uppnått en stor livsmedelsproduktion, men med resultatet att åkermark förloras genom jorderosion och försaltning, att den biologiska mångfalden minskar, vatten och jord förorenas och att många människor som arbetar i jordbruket förgiftas av bekämpningsmedlen. På många håll där konstbevattning gett fantastiska skördar är vattenbrist nu ett alltmer akut problem. På lång sikt kommer jordbruket helt enkelt inte att kunna producera tillräckligt med mat om det inte ställs om till mer hållbara metoder.

Ibland kan man höra att ekologisk produktion ger lägre skördar och därmed ökar svälten i världen. Det är en missuppfattning som grundar sig på att man använder sig av svenska skörderesultat när man jämför ekologisk och konventionell produktion i hela världen. Det är visserligen sant att skördarna i ekologisk produktion i Sverige sjunker något när man lägger om från konventionell produktion. Men en mängd studier av övergången till ekologisk produktion i länder som Argentina, Kina, Nepal, Mexiko, Etiopien, Mali och Filippinerna visar i stället på skördeökningar på allt från 50–500 procent. Allra bäst visar sig det ekologiska lantbruket vara för människor som lider brist på mat och som bor i områden med utarmade jordar i de fattigaste delarna av världen.

Läs gärna mer på Naturskyddsföreningen samt KRAV.
 

Läs hela inlägget »

Andas vi ofta väldigt snabbt påverkar det vår stressnivå, den ökar. Håller vi andan händer samma sak. Är vår andning trängd är vårt liv hotat. Har vi en försämrad anding har vi automatiskt en högre grundstress i kroppen.
En bra adning är 12-14 andetag per minut. Har du en överadning kan det liknans i kroppen med en kraftig överätning det vill säga att det motsvarar att du alltid äter två frukostar, två luncher med mera vilket gör att det kommer leda till övervikt. Andingen matchar oftast inte det behov vi har.

Att andas med munnen kan efterliknas med att trycka på gasen och bromsen samtidigt. Det blir oekonomiskt och resulterar i att vi skapar en onödig stress i kroppen.

Börja med att stänga munnen och alltid andas genom näsan (utom vid stark fysisk aktivitet förstås) – för då kommer mer syre till cellerna. Det gör också att luften värms och fuktas innan den går vidare ned i luftvägar och lungor. Extra viktigt för dig som påstr att du inte kan springa när det är kallt ute. Har du testat att stänga munnen?
Näspassagen är också trängre än munnen, vilket automatiskt leder till att en mindre volym luft andas in och ut. Det är bra eftersom överandning är negativt för kroppens hälsobalans, och många överandas vilket kan ge trötthet och bidra till astmatiska besvär.
Genom att andas med näsan filtreras också bakterier och andra partiklar bort i näsan istället för att gå genom svalgen (munandning) där det inte finns något filter.

Näsandning kräver träning. Börja tejpa igen munnen under dagen i kortare perioder. Vad gör det för dig? Att andas genom näsan vid träning kräver övning. I början kan det upplevas som du blir yr om du springer och andas genom näsan. Det släpper ju mer vana vi blir och ju mer vi tränar på att skapa en natyrlig syresättning i kroppen.
Jag springer bästa på mina distanspass när jag andas genom näsan. Blir snabbare, återhämtar mig bättre och har mer kraft.
Intervallpassen kan jag behöva använda munnen vilket är helt ok! 

Läs hela inlägget »
Etiketter: träning

Senaste inläggen

Länkar

Senaste kommentarer

  • Helena » Starta dagen tidigare:  ”Så bra skrivet. Kanske därför som jag vaknar samma tid alltid ”

  • Helena » Viktnedgång:  ”Så bra du formulerar dig. Jättebra ”

  • Jessica » söt, sötare, sötast...:  ”Visst behöver man Ylva :)”

  • Ylva » söt, sötare, sötast...:  ”Tack för denna text, jag behöver bli påmind om det hela tiden”

  • Susanne » Pumpabröd:  ”Har en limpa i ugnen nu. Blev fundersam när jag bakade det. Ska man vispa äggen ..”

Arkiv

Etiketter