2016 > 08

Saltsyran utgör en viktig ingrediens i magsäcken.

Saltsyran gör att vi kan bryta ner proteinrik mat som kött, fisk, ägg och mjölk. Tillhör du en av dem som märkt att du har svårt att bryta ner kött? eller fett? Det kan vara så enkelt som att du har för lite saltsyra.

Saltsyran skyddar också mot bakterier, virus och parasiter, som du får i dig varje dag via mat och vatten och är viktig för järnupptaget. Saltsyran stimulerar även utsöndringen av ett ämne som kallas, intrinsic factor/inre faktor. Denna är nödvändig för upptaget vitamin B12 och folsyra från maten du äter. Det ska vara en sur miljö i magsäcken. Kroppens förmåga att producera saltsyra avgörs bland annat av mineralbalansen, sköldkörtelfunktionen och binjurehormonerna. Därför har stress en stark påverkan på saltsyraproduktionen. Har du problem med sköldkörteln kan också saltsyran påverkas med andra ord. Stress är också en annan faktor som påverkar saltsyraproduktionen negativt. Det kan både vara fysisk stress, emotionell men också mat som stressar tarmsystemet.

Signaler på att HCl-utsöndringen är försvagad kan vara:
fettintolerans
dålig matsmältning
kronisk svår gasbildning 
förstoppning
sura uppstötningar (saltsyrahämmare är en vanlig rekommendetaion av läkare i dessa fall.Oftaste rekommenderas det tvärtom inom funktionsmedicin - mer saltsyra då du har en brist inte för myckert)

Vid magkatarr är bland annat saltsyran något som behöver balanseras. 

Läs hela inlägget »
Etiketter: tarmen

I samband med träning, framförallt efter ett avslutat träningspass har kroppen ett nedsatt immunförsvar med ökad mottaglighet för infektioner. Man pratar om ett så kallat ”open window” tillstånd som håller i sig mellan 3 – 72 timmar efter träning. Därav vikten att fylla på med energi, framförallt protein och delvis kolhydrater efter ett träningspass.

Att immunförsvaret blir nedsatt under träning beror bland annat på att halten av stresshormon ökar under träning och att aminosyrorn L-Glutamin omsätts i väldigt hög grad vid fysisk aktivitet och framförallt vid mycket hård fysisk träning. Föreställ dig då att du är stressad i övrigt i livet, ätit en bristfällig frukost eller lunch eller har överlag för lite näring.

Hur länge du är i detta öppna fönster beror på hur hårt du har tränat. Däremot så tvistas det idag om huruvida teorin stämmer. Kanske gäller bara öppna fönstret för alla som går långt utöver sin kapacitet och dessutom sovit dåligt, bristfällig kosthållning och för lite vila generellt sett.

Ett gott råd när du vill komma igång med din träning samt eventuellt gör en störra förändirng i form av att ändra träningsdosen eller intensiteten är att vara noga med att fylla på med protein/kolhydrater efter passet. Prioritera sömnen och inte trycka in träningspasset i vardagen. 
Stora folksamlingar tenderar att ha en hel del virus och bakterier cirkulerande och kan vara en god idé att undvika de närmaste 5-6h efter ett träningspass. 
Detta gäller dock inte för alla men många drar på sig en förkylning vid uppstart av en livsstil i mer rörelse och då kan det vara en god idé att tänka på vad trämning gör med kroppen, det vill säga att det är en stress. Nedbrytning för kroppen!

Genrellt sett behöver inte alla fylla på med energi efter ett träningspass, utan det beror på målsättning men i början kan det vara klokt för alla att införa ett lättare mål efter träningen.

Läs hela inlägget »

I helgen blev vi man & fru! En helt fantastisk dag som inte går att sätta ord på. Blev långt mycket mer underbart och magiskt än vad vi hade kunnat ana!

Nu är jag tillbaka på riktigt efter semestern och just september månad är i träningsvärlden en riktig intensiv månad. 

För min del är det inte så många fler kunder, men kursstarter, anlitad på inspirationsdagar, kick off & föreläsningar för att inspirera till en härlig höst. Vilket gör att jag jobbar många fler timmar denna månad än vad jag normalt sett ser till att göra. Men det är bara roliga uppdrag och inplanerat vilket gör att det inte blir stressigt utan bara Superskoj!

Under september kommer du att kunna följa en kick off-serie här på bloggen för att få dig på rätt banan när vardagen har startat och semestern är över.
 

Läs hela inlägget »
Bild är lånad från http://www.nyaledarskapet.se/varingrt-program.html Bild är lånad från http://www.nyaledarskapet.se/varingrt-program.html

Jag har tidigare skrivit i bland annat julkalendern för snart ett år sedan om att vägen till att lyckas börjar med oss själva. Vi måste tro på det vi gör och att vi kommer att lyckas.
Att tro på sin förmåga och utmana sina drömmar är något vi inte borde känna skam eller skuld för, utan snarare stolthet och motivation inför. Våga säga ditt mål eller din dröm högt till din partner, för dig själv eller din allra bäst vän om du inte vill ge dig hän hela världen kommer skapa en större förutsättning för att lyckas.
Att hitta ett sunt förhållningssätt till livet handlar om att arbeta aktivit med ditt beteende, dina känslor och hur de uttrycker sig. Det är ingenting vi får gratis. Det jag hoppas kunna föra över till mina barn inte bara när det gäller en hälsosam livsstil i form av att äta så lite raffinerade produkter som möjligt, ha naturlig rörlese i åtanke är också att se livets möjligheter. Att kunna känna att ingenting är omöjligt bara mer eller mindre svårt.

Jag tyckte denna bild bättre illusterar power än den klassika jantelagen som så många svenskar lever efter. 

Läs hela inlägget »
Etiketter: mental hälsa

Senaste inläggen

Länkar

Senaste kommentarer

Arkiv

Etiketter