2016 > 09

Ordet "extremt" kommer ofta på tal med jämna mellanrum när det pratas om att undvika socker eller vid träninsgpass fler än 2-3 gånger/vecka. För mig är ordet extremt väldigt individuellt. Vad som är extremt för mig är absolut inte extremt för dig? 
För mig är det extremt att sitta käka en påse chips varje fredag och lördagsgodis varje lördag. Kanske inte för dig? För dig kanske det är extremt att undvika socker och äta mat istället?
För mig är det extremt att ligga på soffan 5-7 dagar i veckan, kanske inte för dig? För dig är det kanske extremt att träna och röra på dig i någon form 5-7 dagar i veckan.

Jag säger som Colting "I mitt yrke som idrottsman, föreläsare, författare och hälsocoach har jag aldrig träffat någon som blivit sjuk av att träna för mycket eller av att äta för nyttigt. Däremot träffar jag varje dag människor som lider av den raka motsatsen; stillasittande och onyttig mat". Självklart finns det personer som har osunda tankar, men de flesta av dem bottnar i dålig självkänsla, självtillit och tron på sig själva och att träna och inte äta är ett sätt för dessa att uppnå tillfredställelse. Du kan antingen gilla Colting eller tycka att han är för "extrem" men jag älskar honom, ibland något överdriven i sina formuleringar men det är precis som han beskriver det i många fall. Vi har större problem av att människor äter osunt och inte rör på sig, ändå belyser vi ofta det "sunda". Vad som är sunt, ja det beror troligtvis på vilken information du är mottaglig för. Se bara på denna kvinnan som är total motståndare till lchf på grund av att hennes sin har diabetes typ 1 (kommer många hopblandingar med diabetes typ 1 + 2 och tillsammans med folks okunskap kan jag förstå henne) och inte äta socker. Helt plötlsigt är hon själv där, minska på sockret men för att skydda sig själv måste hon tillägga att "inget är bra i för extrema mått". Så en "normaliserad" kost och  frosssar eventuellt en dag tillåts (osunt/sunt?). Normaliserad kost för henne är att inte äta en kanelbulle om dagen?

Är det extremt för mina barn att tacka nej till godis/sötsaker på kalas? Nej absolut inte, de tycker det är konstigare att människor äter det som gör oss sjuka!
I mina ögon används ofta extremt för att skydda sig själv, att det är accepterat än att ta den där kakan till kaffet ibland eller dricka den där lightläsken när det blir kris. Det är helt okej om DU själv tycker det. Var dock ödmjuk inför att andra normer kan gälla andra personer och normalt/extremt kanske bör användas med försiktighet om du inte refererar till dig själv?

Du gör väl din egna filmjölk varje dag? Här hemma äter de filmjölk nästan dagligen. Fördelen med egen är ffa att den är färsk och full med bakterier som vill göra dig gott! Ju längre tid den står i butiken desto fler av mikroorganismerna försvinner!  Ta 1 liter ohomogeniserad fet mjölk, 1 msk filmjölk (jag fryser ner portioner av en köpt filmjölk för att ha till egen), en skvätt grädde (rundar av och skapar en mättnadskänsla). Värm på mjölken för att förstöra ev bakterier du inte vill ha från mjölken, straxt under Kokpunkten. Låt svalna, häll allt tillsammans och låt stå på bänken i rumstemperatur i 1-3 dagar! (värmen inne avgör). Ställ kallt!
Du gör väl din egna filmjölk varje dag? Här hemma äter de filmjölk nästan dagligen. Fördelen med egen är ffa att den är färsk och full med bakterier som vill göra dig gott! Ju längre tid den står i butiken desto fler av mikroorganismerna försvinner! Ta 1 liter ohomogeniserad fet mjölk, 1 msk filmjölk (jag fryser ner portioner av en köpt filmjölk för att ha till egen), en skvätt grädde (rundar av och skapar en mättnadskänsla). Värm på mjölken för att förstöra ev bakterier du inte vill ha från mjölken, straxt under Kokpunkten. Låt svalna, häll allt tillsammans och låt stå på bänken i rumstemperatur i 1-3 dagar! (värmen inne avgör). Ställ kallt!
Immunförsvarsshot. Det sägs emellanåt att du inte kan hindra en förkylning, vilket så må vara sant men har du ett starkt/svagt immunförsvar är du mindre/mer mottaglig för bakterier/virus som skapar oreda i immunförsvaret. Det vill säga vi tar bättre/sämre hand om dessa. Det finns vissa kryddor med mera som anses påverka immunförsvaret positivt. Ingefära, gurkmeja och citron är några av dem. Här ser du en dryck som vi shotar dagligen. Det är en bit ingefära som jag pressat i råsaftcentrifugen, saft från 1 ekologisk citron, 1 tsk ingefära samt en snudd färsk honung. Blanda ihop allt tillsammans med 5 dl vatten genom att köra drycken i mixern eller med en mixerstav. Förvara i kylen och ta ett snapsglas varje dag.
Immunförsvarsshot. Det sägs emellanåt att du inte kan hindra en förkylning, vilket så må vara sant men har du ett starkt/svagt immunförsvar är du mindre/mer mottaglig för bakterier/virus som skapar oreda i immunförsvaret. Det vill säga vi tar bättre/sämre hand om dessa. Det finns vissa kryddor med mera som anses påverka immunförsvaret positivt. Ingefära, gurkmeja och citron är några av dem. Här ser du en dryck som vi shotar dagligen. Det är en bit ingefära som jag pressat i råsaftcentrifugen, saft från 1 ekologisk citron, 1 tsk ingefära samt en snudd färsk honung. Blanda ihop allt tillsammans med 5 dl vatten genom att köra drycken i mixern eller med en mixerstav. Förvara i kylen och ta ett snapsglas varje dag.
Läs hela inlägget »

Bild 1+2 =övning 1 (plankan till armbågar)
Bild 3 = övning 2, korsande utfall (ev hopp)
Bild 4+5 = armhävning med benet ut i sidan, benet går sedan och möter motsatt armbåge

jobba 10-15 X 3-4 varv eller på tid 30-40 sek, vila hälften och upprepa 3-4 varv.

Läs hela inlägget »
Etiketter: träningspass

Ibland får jag för mig att jag ska bli politiker, skrika högre och påverka större. Jag är så tacksam över att få jobba med min hobby. Emellanåt kan jag dock bli förbannad över att människor inte tar större ansvar för sin hälsa. Det finns mycket runt oss som vi kan tycka är rätt eller fel men i slutändan har vi ändå ett eget ansvar för vår hälsa, våra val! Det är ju faktiskt så att hade majoriteten av befolkningen valt att träna regelbundet, ätit hälsosammare, sovit mer och stressat mindre så hade inte hälso- och sjukvårdsköerna varit så långa.

Varför väljer inte vissa företag att ge en friskvårdtimme eller friskvårdsbidrag? Jo för att flertalet väljer inte att utnyttja denna förmån på ett korrekt sätt, det vill säga att främja sin hälsa. Vad är då främja hälsan. Ja det är inte att hämta barnen tidigare för att åka hem och jobba ifatt eller gå och shoppa en klänning i större storlek för att de andra blivit för små.

Hur vore det om vi subventionerade ekologisk mat, högre skatt på besprutade livsmedel, processade och sockerika livsmedel?
Hur vore det och jag som tränar 4-6 gånger/vecka, ser till att källsortera så pass mycket att vi trots tre små barn knappt behöver soptömning, knappt har besökt hälso- och sjukvården mer än vid tre förlossningar, väljer att lägga större andel av vår inkomst på mat som både gör kropp och miljö väl får förmån för detta mer än att jag kommer förhoppningsvis leva ett frisk liv längre, ett gladare liv och vara mer tillfreds med mig själv. 

Välj att ta ett eget ansvar, litet som stort. Byt en dålig ovana mot en bättre. Jobba dig framåt i snigelfart om det så vill, men gör något. Gnäll inte på vad som skulle kunna vara annorlunda eller om det fanns mer tid skulle jag si eller så. Ta chanserna!
 

Läs hela inlägget »
Etiketter: folkhälsa

Zink är ett mineral viktigt för bland annat synen, hörseln, huden, sårläkningen samt för vårt luktsinne, men framförallt för immunförsvaret och ämnesomsättningen. Dåliga zinkvärden gör att man lättare blir förkyld och vid förkylning tar det också längre tid att tillfriskna.

Zinkbrist kan lättast drabba dem som trönar hårt och är vegetarianer. 
Zink kan du få i dig via maten genom skaldjur, , kött, kyckling, nötter, frön, bönor, linser och mejerier.

Zink finns också som sugtabletter och kan vara lenande för hals och svalg vid en pågående infektion tyder vissa studier på. Andra tyder på att det finns vissa nackdelar med biverkningar med zinktillskott och därförbör alltid tillskotten bedömmas av en kompetent person inom området.

Tecken på zinkbrist kan vara långvarig träningsvärk, du är alltid sjuk, du ser inte i mörkret, kläderna börjar bli små och svårt att koncentrera dig. Visste du att har du problem med sköldkörteln kan du också ha brist på zink?

Läs hela inlägget »
Etiketter: mineraler

Att "frossa" dagen innan sin "nya" livsstil innebär ofta att försvåra det för oss själva. Ofta innebär en "ny" livsstil någon form av förändring för oss som kommer kräva en hel del val i början, det kommer kosta energi men i slutändan vet vi att vi gör det för att vi kommer vinna något. 
Det klassiska "jag börjar på måndag", det gör att både måndagar är extremt kopplat till att något har varit misslyckat, snarare än att på måndag då ska jag börja. Hade du istället bestämt dig att så NU börjar jag har själva händelsen en mycket mer positiv inverkan på dig. 

Fokusera hela tiden på vinsten, inte "förlusten", där du har varit har ju skapat dig ett ställe där du inte trivs. Måla upp bilden av målet, vilka känslor har du där? Försök att hitta dem! 
Om du gör på samma sätt om och om igen kan du bara få samma resultat.Är det ett resultat du vill ha? Fine! Annars behöver vi både tänka och göra annorlunda för att skapa ett annat resultat. Både på kort och lång sikt.

Vill du bli av med ett sösug? Se inte till att både undvika sött och påbörja någon diet med mindre mängd energi, oavsett vilken kosthållning du väljer. Utan är kanske till och med mer, men ät riktig mat! Två saker samtidig blir sällan positivt! Implementera en sak i taget.

Läs hela inlägget »
Etiketter: mental träning

Jag har lyssnat på ljudboken "the Secret" igen. Det är säkert åttonde gången. Har du inte läst eller lyssnat på boken är det ett bra tips.
Min vision board blir alltid ett faktum i större eller mindre skala, på kortare eller längre tid, Men än så länge har inga drömmar jag haft inte slagit in. 

Kortfattat är det att du är medveten skapare av ditt eget liv. Har du någon gång hört "lika attraherar lika"? Du är eller det blir som du tänker är ett annat. Det du väljer att fokusera dina tankar eller känslor på attraherar du in i ditt liv. Det dras till dig likt en magnet. Fokuserar du bara på att du har otur, du träffar fel kille/tjej, du får aldrig din vilja igen och självklart kommer det du väljer att fokusera på till dig. 

 Det är här våra tankar och känslor kommer in. För varje gång du tänker en tanke så vibrerar du på en viss frekvens. Denna våglängd studsar runt i universum. Du är en del av det. Framförallt kan vi inte hindra våra tankar men vi kan styra våra känslor genom hur vi tolkar situationen. Genom hur vi väljer att reagera!

Träna idag på att tolka om varje negativ tanke till något positivt! Tur händer inte bara vissa personer, tur har de skapat!

Läs hela inlägget »
Etiketter: mental träning

Senaste inläggen

Länkar

Senaste kommentarer

  • Helena » Starta dagen tidigare:  ”Så bra skrivet. Kanske därför som jag vaknar samma tid alltid ”

  • Helena » Viktnedgång:  ”Så bra du formulerar dig. Jättebra ”

  • Jessica » söt, sötare, sötast...:  ”Visst behöver man Ylva :)”

  • Ylva » söt, sötare, sötast...:  ”Tack för denna text, jag behöver bli påmind om det hela tiden”

  • Susanne » Pumpabröd:  ”Har en limpa i ugnen nu. Blev fundersam när jag bakade det. Ska man vispa äggen ..”

Arkiv

Etiketter