2018 > 01

Jag och min kollega har en tid pratat om att vi ska springa ett lopp och det roligaste hade varit att göra det tillsammans med någon/några kunder. Så blev fallet men med lite modifikation, jag och 4 män lyckades få platser till Höga kusten trail i september. 43 kilometers löpning i terräng och det heter ju höga kusten av en anledningen, den är inte särskilt flack.

Jag tycker det är fascineramde med träningsplanering och jag tror att jag är relativt bra på det (den bör ju följas också..). För mig handlar det att få ut maximalt av träningen men med så liten insats som möjligt så att man lyckas 1 hålla sig skadefri och 2 bocka av passen. Min teori bygger absolut på volym i löpning men långt ifrån den volym som många inbitna löpare bockar av inför ett lopp. Dock har jag ju aldrig varit skadad heller så jag tror på att grenspecifisera träningen men också att köra allround men du behöver ha ett syfte med alla passen.

Hur som helst v 12 eller v 13 drar vi igång vår första grundträning inför loppet. Några av oss (inte jag) ska springa halvmara innan som ett delmål.

Häng med, delar av planeringen kommer ni kunna följa.

Läs hela inlägget »
Mikrobiomet, det vill säga de bakterier som finns naturligt i våra kroppar. Bakteriefloran påverkas i båda riktningarna när det kommer till träning och muskeltillväxt. Personer med rikare bakterieflora har större muskeltillväxt samtidigt som träning ger en rikare bakterieflor. Hur vet man inte än!
Våra kroppsegna bakterier i främst tarmarna påverkar hur mycket musklerna växer när du tränar.
Att ha en rik bakterieflora och många olika sorter främst av de goda magbakterierna har en stor effekt på magproblem som IBS, vissa former av allergier, immunförsvarsnedsättning eller sjukdomar som drabbar hjärnan, till exempel depression.

För att förbättra tarmfloran kan du:
- äta minst 1-2 msk fermenterade grönsaker varje dag
- har du svårt att få till fermenterade grönsaker kan du äta probiotika. Ju fler bakteriekulturer och antal desto bättre.
- För att sedan mata de goda bakterierna kan du äta havregryn, gröna bananer eller kall potatis. Du kan också använda 1-2 msk potatismjöl 1-2 ggr/dag.
- Vikitgt att undvika för mycket socker och stor mängd stärkelser och ät så oprocessat som möjligt. Drick vatten.
Läs hela inlägget »

Att hantera en viktminskning i det sociala liv vi många lever kan vara en utmaning. En utmaning som våra förfäder inte utsattes för.

Några tips på vägen är:
- Tänk igenom hur du vill ha kvällen/dagen en dag i förväg.Kolla av läget eller erbjud dig att ta med dig sallad, drycken, efterrätten eller snacksen eller vad du anser kommer bli en utmaning för dig.

- Känner du dig osäker på att sällskapets matvanor klingar med dina, kolla vad det blir så kan du mentalt ha en plan på vad du ska ta mer eller mindre av.

- Eventuellt kan du äta lite mindre mat på dagen om du vet att det kommer bli mer på kvällen. Se dock till att inte gå till middagen superhungrig, då kan eventuella frestelser bli för stor.

- Ska du resa bort och bo hemma hos någon annan. Se till att det finns en frukost du kan äta som funkar för dig. Kanske inte bara fluffiga frallor...

- Välj dina synder. Det finns troligtvis sällskap/situationer du tycker det är mer/mindre värda att ta efterrätten på eller fråga vad det blir för mat. Våga vara krånglig NÄR DU VILl och ställ krav när du vill. Det finns också ett NEJ TACK! Närmare vänner eller familj är det oftast lättare att ställa krav på men erbjud dig alltid att hjälpa till.

Till dig som värd, tänk på att inte truga gästerna. Fråga om de vill ha mer men respektera ett nej tack!

Läs hela inlägget »

Numera försöker jag göra min egen hudvård sedan vi skaffade bin och har tillgång till bivax. Oftast är de olika produkterna baserade på saker som jag har i skafferiet och äter. Det är en bra grundregel, det du smörjer huden med skulle du kunna äta. Huden är ett levande organ och allt du tvättar, smörjer och rengör med kommer ju in i oss. De produkter som anser vara värst ur kemikaliesynpunkt är parfym, solskydd, plastprodukter och hudkrämer.

Bisfenoler:
Bisfenol A har du säkert hört talas om och finns bland annat i plastartiklar, ffa engångsartiklar som plastglas. 

Bromerade falmskyddsmedel:
Flamskyddsmedel är som det låter, ett ämne som vill minska risken att övertändas om den utsätts för en gnista. Det finns i våra möbler, elektroniska varor.

Nonylfenol och nonylfenoletoxialt:
Finns i rengöringsmedel och färg. Här kan du påverka mycket genom att välja rengöringsmedel till ditt hem med omsorg. Ämnet är förbjudet inom EU me kommer ändå in till oss via import av kläder och textilier.

Ftalater:
Ämne som mjukgör plast, ffa PVC men även att färgen ska vidhäfta bättre.Det finns både farliga och mindre farliga ftalater men de farliga hittar du främst i tapeter, färg, onstläder, fuskskinn, elkablar och äldre mjuka plastleksaker.

Parabener:
Anv'nds som konserveringsmedel i kosmetik och hygienprodukter för att förhindra bakterie- och mögeltillväxt.

Om du tycker tillsatser i mat är en djungel så ska ud bara veta hur det är med hormonstörande ämnen i vår miljö. Försök att handla främst produkter som kommer från EU. Det är i alla fall strängar lagstiftning än utanför.

Jag kommer under våren försöka lägga ut mina bästa recpet med jämna mellanrum. Jag har ju tidigare skrivit om att jag tvättar håret med bikarbonat och äppelcidervinäger.

Läs hela inlägget »

Senaste inläggen

Länkar

Senaste kommentarer

  • Helena » Starta dagen tidigare:  ”Så bra skrivet. Kanske därför som jag vaknar samma tid alltid ”

  • Helena » Viktnedgång:  ”Så bra du formulerar dig. Jättebra ”

  • Jessica » söt, sötare, sötast...:  ”Visst behöver man Ylva :)”

  • Ylva » söt, sötare, sötast...:  ”Tack för denna text, jag behöver bli påmind om det hela tiden”

  • Susanne » Pumpabröd:  ”Har en limpa i ugnen nu. Blev fundersam när jag bakade det. Ska man vispa äggen ..”

Arkiv

Etiketter