2018 > 03

Jag möter ofta människor som anser sig äta hälsosamt men tack vare att det finns många produkter som marknadsförs som hälsosamma men inte är det luras konsumenten. Detta är ett fantastiskt exempel av Ann Fernholm.

Många upplever sig ha svårt att hantera socker utan att ha ett missbruk men mår sämre och hamnar i en ond cirkel där både matlagning och träningen blir därefter. Tanken "har redan skitit sig då kan jag fortsätta hela dagen" tar över.

När vi säger socker menar vi egentligen ett samlingsnamn för en rad olika sockerarter. Det finns både naturligt förekommande socker och processat. Det är det processade och tillsatta sockret vi bör akta oss för som drar igång vårt belöningssystem och signalerar överlevnad för kroppen. Hjärnan ser till att skicka feedback på allt som gynnar vår överlevnad oavsett om det är för stunden.

Dopamin är vårt främsta hormon som går igång när vi äter socker, kopplat till vår belöningssystem, motivation och fokus. Det är också kopplat till vårt begär. Dopamin utsöndras när vi njuter av något vare sig det är något vi utför eller tuggar eller för den delen bara tittar på. Det gör att en viss lust kan komma bara genom att titta på favoritgodiset eller om du gillar att dansa kan du få lusten av att dansa och röra på dig när du tittar på ett program eller en aktivitet kopplat till denna rörelse som du finner rolig. Dopamin ser då till att påminna dig om detta. Man hade kunnat tycka att hjärnan ska vara selektiv att dopamin ska bara utsöndras när det är något som också gynnar oss. Men det gör den i alla dessa lägen, socker gynnar oss kortsiktigt. Den skapar lust, ångestdämpande och tillfredställelse för stunden men sedan kommer oftast den negativa feedbacken men då är det andra hormoner i kroppen och signalsystem som kickar in.
Ihop med detta så bildas en stor del av våra signalsubstansen i tarmen och kopplingen finns genom vagusnerven till hjärnan så hur din mage mår spelar också stor roll för hur belöningssystemt agerar. Eftersom det för stunden upplevs som överlevnad för hjärnan så utvecklas lätt ett beroende.

Det värsta för oss är snabba kolhydrater tillsammans med fett. De tillsammans förstärker effekten kontra att enbart äta till exempel socker eller bara fett.

Vi vet att alla kolhydrater inte är av ondo så absolut att du behöver tänka på att äta lågkolhydratkost för hälsan MEN du behöver också se till att få i dig fibrer som inte bryts ner förrän i tjocktarmen och ger mat till våra tarmbakterier.

För mycket socker och raffinerade produkter leder till överskottsenergi (=viktuppgång som syns på vägen eller fluffig mage) samt näringsbrist. Vi får inte i oss tillräckligt med vitaminer och mineraler vilket för att efter en tid kommer det resultera i diverse (ofast) diffusa symtom.

Att bryta ett beroende är inte lätt och många behöver hjälp i sin läkning. En viktig del är dock planering, acceptans, jämnt blodsocker och fysisk aktivitet.

Läs hela inlägget »

Det där jag skrev om barmark har jag fått äta upp och så sent som igår kom ett rejält snöoväder. Det är ett vackert vinterlandskap vi har idag men jag och mannen väljer att köra styrkan inomhus idag istället för utomhus för att få ut maximalt av passet (mest för hans del..)

Förre vacken gick hyfsat enligt plan. Lite kortare distanser men istället blev både bonuspasset gjort och ett extra pass till. 

Veckans plan är (har sprungit 8,5 km igår vilket skulle blivit 10 km men hann ej mer):

Intervaller
Uppvärmning 7-12 min, 5 x 60 m koordiantionslopp, 5 x 3 min 75 sek vila mellan varje. Långsammare första 1-2 intervallerna och stegra sedan

10 km 

Styrka + rörlighet. Helkroppspass, gärna med mjölksyra mot slutet.

8-13 km, lägga på en km jämfört med förra veckans längsta pass dvs 11 km 

eventluellt blir det ett yogapass eller ett styrkepass till.

Läs hela inlägget »

Jag har skrivit om vårt lymfsystem tidigare. Ett mäktigt system som löper liknande vårt blodsystem i kroppen men vars syfte är att avlägsna gifter och skräp från kroppens celler. Jag skrev då om att detox snarare borde handla om att rena lymfsystemet än att dricka juicer. Det finns en anledning varför man kallar lymfsystemet "det stora avloppssystemet".

Jag ska förklara lite mer ingående. 

Lymfvätskan kan enbart fungerar med hjälp av andningen och fysisk aktivitet. Lymfvätskan i sig består av trögflytande proteiner. Lymfvätskan löper med blodbanan och är överskottsvätska från blodomloppet.

Vår andning, om vi gör det på ett korrekt sett. Många andas bakvänt ska ”massera” diafragman som rör sig likt en pump som för lymfvätskan runt i kroppen. När vi andas in ska magen åka ut och sjunka in när vi andas ut. En andningscykel funkar på så sätt att det bildas över/undertryck i kroppen. Vi har massor med små kapillärer i hela kroppen som är parallellkopplade med venerna. När vi andas in bildas ett övertryck och när vi andas ut bildas ett undertryck. Vid övertrycket pressas lymfvätskan ut från blodet till kapillärerna och vidare till de större lymfkärlen. Kärlen är uppkopplade på grynsstora lymfnoder runtom i hela kroppen. Kvinnor lymfsystem är betydligt mer komplicerat än mäns och består av många fler lymfnoder. Lymfvätskan fraktas i de stora lymfkärlen som går parallellt med de stora blodkärlen längs med ryggraden och kopplar på två stora vener vid nyckelbensfästena. Dessa kopplingar kan man massera som en del av en behandling för att få igång systemet. Vad gör vi av överbliven vätska? Jo vi gissar ut det!

Andetaget bör ske genom näsan. I bihålorna och via halsmandlarna får bakterierna sig en utmaning. Det är kroppens första försvar mot sånt som vi inte ska ha i kroppen. Det viktigt att både andas in och ut genom näsan. Vid försämrad anding Försämras luftcirkulationen och trycket i näsan och bihålorna som skapar en grogrund för bakterietillväxt och inflammationer. När vi andas ut genom näsan återfuktar vi slemhinnorna i näsan. Andas vi in genom näsan och ut genom munnen får inte näsan samma fukt. Har du problem med torr näsa och slemhinnor kan du använda kokosolja att smörja med och försöka träna dig till näsandningen. Har du problem med att du ofta får bihåleinflammation bör du se över din anding. Har du problem eller haft problem med dina halsmandlar bör du rikta fokus på ditt lymfsystem.

De lymfatiska organen är brässen, mjälten, lymfnoder och blindtarmen. Mer info kommer senare.

Humma har visat sig vara effektivt mot bihåleinflammation:

Stäng munnen och låt främre delen av tungan vila bakom framtänderna uppe i gommen på dess naturliga plats.
På utandning säg “Hmmm…”, dvs “snörp åt” i stämbanden och pressa ut luften genom näsan så att ett hummande ljud uppstår.
Du kan känna hur det vibrerar litet i käken. Vibrationerna ökar luftcirkulation och produktion av NO i näsa och bihålor.
Vid konstant täppt näsa eller bihåleinflammation upprepa 20-40 andetag (ca 5-10 minuter) 2-4 gånger per dag under tio dagar eller tills besvären är borta.
Ännu bättre effekt verkar det ge om man samtidigt som man hummar trycker in öronflärparna med pekfingrarna. Detta stimulerar vagusnerven som är direktkopplad till vårt lugn- och ro-system (den parasympatiska delen av autonoma nervsystemet).
Övningen kan också göras i förebyggande syfte när du är på väg att bli förkyld eller när andan faller på.

Du har sett lymfvätska många gånger utan att du tänker på det, till exempel när du fått en blåsa. Den klara vätskan är lymfvätska.

Läs hela inlägget »

Nyss hemkomna från skidsemester och mängder med snö så var det välkommet med barmark i södra Sverige. Inte bara för att det är första veckan på träningsschemat inför Höga kusten trail utan för att det innebär ett steg närmare trädgårdssäsongen.

Idag har jag haft utomhusträning halva dagen. Strålade sol och några få plusgrader samt västkustens värsta fiende, blåsten har lyst med sin frånvaro :)

Veckans upplägg är ett intervallpass (koordinationslopp till följt av 3 x 6 min intervaller, ett distanspass på 7-8 km och sedan ett pass med styrka kombinerat med rörlighet. Bonus i helgen får blir 8-13 km om tiden tillåter dock i behagligt tempo. Min teori utgår alltid från att pressa i intervallerna men köra behagligt i de övriga passen med några mjölksyrapass.

Läs hela inlägget »

Senaste inläggen

Länkar

Senaste kommentarer

  • Helena » Starta dagen tidigare:  ”Så bra skrivet. Kanske därför som jag vaknar samma tid alltid ”

  • Helena » Viktnedgång:  ”Så bra du formulerar dig. Jättebra ”

  • Jessica » söt, sötare, sötast...:  ”Visst behöver man Ylva :)”

  • Ylva » söt, sötare, sötast...:  ”Tack för denna text, jag behöver bli påmind om det hela tiden”

  • Susanne » Pumpabröd:  ”Har en limpa i ugnen nu. Blev fundersam när jag bakade det. Ska man vispa äggen ..”

Arkiv

Etiketter