2018 > 07

Hur viktigt är det att vi borstar med flour elller ligger vikten på att vi återigen inte kan tro att plåster hjälper mot bakomliggande orsaker? 
Karies har minskat avsevärt sedan 40-50-talet men nu ser man en liten ökning av karies hos barn. Folktandvården slår stora slag för användandet av flour. Själv använder ingen av oss det här hemma men försöker vara noga med att borsta tänderna och att se till att vi inte äter snabba kolhydrataer, raffinerade produkter och äter/dricker socker.

Kolhydrater består av sockerarter eller stärkelser. Sockerarterna sackaros, fruktos och glukos ger upphov till ungefär samma låga pH i plack .
Djurförsök visar att sackaros är mer benäget att bilda karies än fruktos och glukos. Det som många tror är att det enbart är sockerarterna som är avgörande för vår tandhälsa "det är inte bra att äta godis för då får man hål i tänderna". Stärkelser som snabbt bryts ner i munhålan har samma effekt. Så att äta långsamma kolhydrater har inte bara effekt på till exempel vårt blodsocker utan också vår munhälsa. Nyckeln verkar även här vara att tänka på livsmedel med lågt GI.

Salivet är vårt första skydd.  Om salivutsöndringen minskar ökar risken för såväl karies.

Läs hela inlägget »
Etiketter: tandhälsa, socker, karies

Det är nog känt för alla att en fungerande kvinnorkropp har en regelbunden menscykel. Könshormonerna i kvinnas kropp ändrar sin dominans i cykler.

Kvinnor och män tillgodogör sig träningen på liknande sätt. 
En menstruationscykel är ungefär 28 dagar, men kan variera mellan 21 dagar och 35 dagar. Ägglossning sker kring dag 14, men det kan variera.
Östrogent hormon som dominerar under de första två veckorna av menscykeln anses ha en uppbyggande, anabol, effekt och progesteron som dominerar under de sista två veckorna anses ha motsatt effekt, katabol.

Resultaten har visat att kvinnor som främst styrketränade under menstruationscykelns två första veckor fick bättre effekt och upplevde träningen som mer positiv än om de främst styrketränade de två sista veckorna under menscykeln. Detta säger dock inget om att du inte får effekt av styrketräningen de två sista veckorna men bör eventuellt lägga mer fokus på styrketräningen de två första veckorna. 

Experimentella studier visar på att perioden efter ägglossning när progesteronnivåerna är som högst, kan fettanvändningen under träning vara mer effektiv. Teoretiskt skulle detta kunna ge en fördel att öka mängden konditionsträning under de två sista veckorna i menstruationscykeln men det har inte bekräftats vid några vetenskapliga träningsstudier.

Läs gärna mer på Idrottsforskning där det också står om benhälsan, rubbningar i menscykeln med mera.

Läs hela inlägget »
Etiketter: kvinnor, styrketräning

Stress kan bestå av många olika situationer. Som det ser ut kan inte kroppens biokemi skilja på olika situationer utan skapar en reaktion. Jag själv är en rätt obekymrad person och ältar sällan. Ältandet för kroppen kan vara en minst lika stor stressfaktor som en stressreaktion som kommer från att ha mycket att göra.
Oro är fullt normalt om vi står inför en situation som skulle kunna vara farlig men inte den oron jag ofta möter i mitt jobb hos människor. Där oron är för vad andra kommer tycka, oron för om jag duger, oron för om jag göra rätt.

Lyssna på magkänslan, du duger som du är, du är bra nog. Skulle det vara så att du inte är det är det bättre att du lägger all energi på att försöka göra det själv till en bättre version av dig själv. 
 

Läs hela inlägget »

Vaniljsås är busenkelt att göra till sommarens bärkompotter och pajer. Här delar jag med mig att av min snabba vaniljsås:

Sötning efter önskemål, jag använder lite honung
Vaniljpulver efter smak, ca 1/2-1 tsk brukar vara lagom, blanda i grädden
3-5 dl vispad grädde (inte för hård, jag använde stavmixern, går i ett nafs)

2-3 äggulor som du rör i efter du vispat ihop grädden, sötning och vaniljpulver.

Klart!

Gör vi en paj använder jag oftast havregryn, smör och sötning utifrån vår filosofi. 

Läs hela inlägget »

Se till att livet blir som du önskar. Detta betyder inte alltid som du har tänkt dig men alla har vi vissa värderingar och normer vi önskar leva efter. Dessa värderingar och normer gör att vi gör vissa val i livet. När vi gör val som inte synkar med dessa kommer vi känna olust, lätt irriterade och allmänt på dåligt humör.

Vi har tre barn. Jag tror på att ge dem samma hälsosamma grund som vi ger oss själva. Jag tror på att vara konsekvent med min och vår hälsa. Att vara konsekvent leder ofta till grunden av olika vanor. Jag vill sätta många goda vanor och tankar kring hälsan hos våra barn för jag tror att det kommer leda till att de som vuxna har med sig det. 

Oavsett vardag eller ledighet vet jag att vissa principer håller vi fast vid.
Jag vet att våra barn inte mår bra av att sova för lite i flera dagar. Våra barn har dock väldigt olika sömnbehov men alla (11, 8 och 5 år) har ett behov på minst 10 timmar.

Jag tror på att ge barnen nyttig och näringsrik mat i 95 procent av alla måltider och att försöka ha måltiderna tillsammans. Det ger oss ett behagligare klimat i familjen och suget efter något sött för att få upp blodsockret innfinner sig inte på samma sätt. Vi tror inte på att kompensera och muta med mat.
Visserligen äter inte våra barn socker så för dem är det naturligt att vill man ha någon kaka eller snacks så har man bakat det eller skurit upp frukt, det finns inga "snabba" lösningar. Att äta ihop är vikitgt. Det är så lätt att barnen svävar ut och börjar påpeka vad den andra gör men syftet med att alltid äta tillsammans är just att kring måltiderna landar man i samtal och reflektion. Framför allt viktigt på kvällen innan barnen ska sova så de kan få prata av sig innan de ska sova och reflektera över saker som snurrar.

Vi tror på att begränsa allt tv och spelande. Har säkert väldigt hårda regler kontra många andra och är konsekvent på dem oavsett ledighet eller inte. Det leder till att tjatet blir mindre när de kan få spela eller titta för de vet att det är under en begränsad del av dagen och först ska man ha varit ute, gjorde något fysiskt, varit kreativt eller också bara kunnat sätta sig ner och ta det lugnt UTAN något att titta på eller lägga fokus på.

Vi tror på att barnen behöver aktivera hjärtat. Idag har till exempel jag och mannen först sprungit, sedan sprang den äldsta tjejen sedan cyklade minstingen och nu efter lunch sprang mannen och mellantjejen en runda. 

Min uppmaning är att förmedla det du tror på, tumma inte på dina normer och värderingar för det innebär att du skär sår i dig själv. Är det för ofta kommer dessa sår bli djupa och vägen tillbaka bli för lång. Våga stå för vad du anser vara viktigt. Din hälsa är viktig, du är viktig!

Läs hela inlägget »
Etiketter: familj, fysisk träning, barn

Senaste inläggen

Länkar

Senaste kommentarer

  • Helena » Starta dagen tidigare:  ”Så bra skrivet. Kanske därför som jag vaknar samma tid alltid ”

  • Helena » Viktnedgång:  ”Så bra du formulerar dig. Jättebra ”

  • Jessica » söt, sötare, sötast...:  ”Visst behöver man Ylva :)”

  • Ylva » söt, sötare, sötast...:  ”Tack för denna text, jag behöver bli påmind om det hela tiden”

  • Susanne » Pumpabröd:  ”Har en limpa i ugnen nu. Blev fundersam när jag bakade det. Ska man vispa äggen ..”

Arkiv

Etiketter