2018 > 08

Att leva som man lär. 
Ofta sitter problemet i att du inte ser orsak och verkan. Vad gör du regelbundet som gör att det blir som det blir. Både vad du gör och vad du känner kommer spegla ditt resultat.
Att se dig själv, ta ansvar och kontroll. Erkänn för dig själv vem du är! Många av oss behöver ett bollplank för vi vill inte se skuggorna i vårt mönster. Vår personlighet är inte självklar för oss, framförallt inte de negativa sidorna.

Jag möter människor dagligen i mitt jobb som tycker att de gör mängder med bra val. Vad är då bra? Jo det många jämför är hur det tidigare varit. Räcker det? Absolut!! Däremot är det kanske inte alltid tillräckligt för att nå hela vägen. När når jag hela vägen mot mitt mål? Det gör du när du skapar uthållughet och tålamod. Hur menar du? Ju längre tiden passerar kommer det du jämför med vara bättre och bättre och dina val kommer hela tiden spegla en långsamm progression mot förbättring som kommer leda dig till ditt mål.

Var uthållig!

Läs hela inlägget »
Etiketter: mental hälsa, mål

En utmaning som vi som odlar mycket ställs inför nu är hur man på bästa sätt kan förvara grönsakerna över hela vintern. Att syra grönsaker har jag gjort länge men inte varit lika bra på att ta hand om dem genom konservering. Inläggning av squash är något jag kommer göra av större delen av skörden också.
Vi föds utan bakterier i tarmen och får sen snabbt via vår mamma en hel uppsjö bakterier som utgör grunden i vårt tarmsystem.

En matsked mjölksyrade grönsaker innehåller lika mycket mjölksyra bakterier som 1 liter fil och bakteriekulturen i mjölksyrade grönsaker är dessutom så mycket starkare och nyttigare än i mjölkprodukter så som tex yoghurt.

För dig som har problem med sköldkörteln. Alla kålsorter, vitkål, rödkål, blomkål, broccoli, savoykål, grönkål, brysselål etc. innehåller ämnen som hämmar sköldkörtelhormon produktionen. Mjölksyrning är, förutom värmebehandling ett sätt att få bort dessa sköldkörtelhormonhämmare i kålen. All kål skall dock jäsa i minst 2 veckor och efterjäsa (mogna) i 4 veckor för att en mjölksyrning ska ske.

Recept:
1,5 kg vitåkål (eller blanda med morötter)
Salt utan jod, (himalaya eller havssalt)

Diska burken eller burkarna noga. Riv grönsakerna. Blanda grönsakerna med saltet och stampa runt så att det bildas vätska från kålen/morötterna. Se till att grönsakerna packas tätt och att de täcks med vätska. Lämna någon centimeter mellan grönsakerna och locket eftersom de kommer att jäsa. Se till att släppa på trycket på locket varje dag. Låt burken stå 2 veckor i rumstemperatur och sedan i kylen.

Läs hela inlägget »

Senaste inläggen

Länkar

Senaste kommentarer

  • Helena » Starta dagen tidigare:  ”Så bra skrivet. Kanske därför som jag vaknar samma tid alltid ”

  • Helena » Viktnedgång:  ”Så bra du formulerar dig. Jättebra ”

  • Jessica » söt, sötare, sötast...:  ”Visst behöver man Ylva :)”

  • Ylva » söt, sötare, sötast...:  ”Tack för denna text, jag behöver bli påmind om det hela tiden”

  • Susanne » Pumpabröd:  ”Har en limpa i ugnen nu. Blev fundersam när jag bakade det. Ska man vispa äggen ..”

Arkiv

Etiketter